کاهش عوارض درمان دارویی دیابت با داروهایی که با نور آبی کنترل می شوند

 داروهای دیابت موجب افزایش ترشح انسولین توسط پانکراس  برای کنترل قند خون می شوند اما بسیاری از این داروها دارای عوارض جانبی هستند و به سایر ارگانها  از جمله مغز و قلب آسیب می رسانند. برخی از انواع داروهای دیابت موجب افزایش بیش از حد انسولین شده و سبب می گردند مقدار قند خون شدیدا افت  کند، حال دانشمندان برای دیابت نوع 2 داروی جدیدی ساخته اند که می تواند  توسط نور آبی روشن وخاموش شود به این ترتیب درمان این بیماری  بهبود می یابد.

در دیابت نوع 2، بدن نسبت به انسولین  مقاوم می شود و برای  کاهش قند خون نیاز به مقادیر بیشتری انسولین دارد. به همین علت پانکراس به تولید  مقادیر بیشتری  انسولین  نسبت به حالت  طبیعی می پردازد.

 محققان بخش دارو در کالج لندن با همکاری محققان مرکز LMUدر مونیخ آلمان این داروی جدید را  طراحی کرده اند. نتایج این تحقیق  در مجله ی Nature Communicationsمنتشر گردید.

دانشمندان به نکته  اشاره  کردند که اختلال کنترل قند خون، بیش از  350 میلیون نفر را در سراسر  دنیا تحت تأثیر قرار داده است. این بیماری موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی وسکته شده و موجب بروز آسیبهایی  در کلیه ها، اعصاب  و شبکیه  می شود.

دانشمندان  نشان دادند طرح اولیه ی  این داروی جدید به نام  JB253هنگامیکه درمعرض نور آبی قرار می گیرد موجب تحریک  ترشح  انسولین  از پانکراس می شود.

 دانشمندان می گویند: دراین طرح اولیه ی  از نوعی داروی سولفونیل اوره استفاده شده است که شکل آن هنگامیکه  درمعرض نور آبی LEDقرار می گیرد، تغییر می کند و فعال می شود.

مولکول مورد نظر دارای تأثیر مطلوبی بر سلولهای پانکراس  در آزمایشگاه  می باشد.

استفاده  از داروهای خانواده ی سولفونیل  اوره ها  با افزایش خطر ابتلا به هیپوگلایسمی  و بیماری قلبی عروقی  همراه است اما با این تکنیک  جدید این خطرات  مرتفع شده اند.

 دکتر David Hodsonمی گوید: در اصل این نوع درمان به کنترل بهتر قندخون کمک می کند، زیرا این نوع دارو می تواند برای مدت کوتاهی هنگامیکه  به  ترشح انسولین  پس از صرف غذا نیاز است، فعال شود. این روش همچنین موجب کاهش عوارض مصرف دارو می گردد زیرا با هدف قرار دادن  فعالیت دارو در جائیکه  مورد نیاز است "پانکراس" ، از تأثیر آن  بر سایر ارگانها کاسته  می شود. دکتر   Hodsonو گروهش می گویند بروی مولکولهایی  که به نور واکنش می دهند از قرن نوزده  میلادی  تحقیق شده است اما دانشمندان تنها اخیراً از این خواص برای حساس کردن مولکولهایی که تأثیر دارویی دارند استفاده  کردند.  به گفته ی پرفسور Traunerاز مرکز LMUدرمونیخ داروهای قابل کنترل  با نور و فوتوفارماکولوژی بطور فزاینده ای در بسیاری  از بیماریها  کاربردی شده اند، این کار به کنترل از راه دور فرآیندهای خاصی دربدن از طریق نور کمک می کند.

طرح گرافیکی  زیر چگونگی عملکرد داروهای حساس به نور را نشان می دهد:

 

دارو قبل از تابیده شدن نور  LEDدربدن بیمار غیر فعال باقی  می ماند اما هنگامیکه نور آبی به محل مورد نظر بروی پوست تابیده می شود(دستگاه LEDبا پوست تماس داده می شود) دارو در آن محل فعال می شود. دانشمندان می گویند: مقدار بسیار کوچکی از نور برای نفوذ ازطریق  پوست وفعال شدن دارو لازم است. علاوه بر این  تغییر شکل  دارو پس از قطع نور بازگشت پذیر است بنابراین  با قطع تابش نور، دارو مجدداً غیرفعال می شود.

دکتر Hodsonمی گوید: ما مولکولی را ساخته ایم  که دارای  تأثیرات  مطلوبی بر سلولهای  پانکراس درمحیط  آزمایشگاه بوده است. اما هنوز راهی بسیار طولانی  برای استفاده از آن به عنوان یک درمان قابل دسترس برای همه ی بیماران باقی است اما هدف نهایی این تحقیق تولید دارویی قابل دسترس برای بیماران است.

دکتر Elliottاز مرکز  دیابت انگلستان  می گوید: سولفونیل اوره ها به بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت  نوع در مدیریت این بیماری کمک می کنند اگرچه مانند  سایر داروها  دارای عوارض  جانبی دیگری هستند. تحقیق بروی داروهای فعال شونده  با نور هنوز درمراحل نسبتاً ابتدایی خود قرار دارد با این حال زمینه ی بسیار جالبی از تحقیقات است که با تلاش بیشتر به تولید  داروهایی ایمن تر با قابلیت  کنترل بهتر  خواهد انجامید.

بنیاد اروپایی مطالعات دیابت، شورای تحقیقات اروپا، شرکت Wellcome Trustو شورای تحقیقات  پزشکی، بودجه ی  این تحقیقات  را تأمین کرده اند.

منبع: www.medicalnewstoday.com/articles/283879.php